Wielojęzyczne katalogi, portal internetowy z wyszukiwarką miejskich atrakcji, hoteli i sal kongresowych, udział w międzynarodowych targach –Toruński Klaster Turystyczny działa. Jest w nim także Gmina Miasta Toruń.
- Jeśli dzieje się coś ciekawego w turystyce, samorząd powinien w tym uczestniczyć i pomagać ze wszystkich sił. Stąd obecność Gminy Miasta Toruń w Toruńskim Klastrze Turystycznym. Jeśli pojawią się kolejne tego typu inicjatywy, a samorząd będzie w nich przydatny, składam deklarację naszej aktywności – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
W marcu 2014 roku członkowie Lokalnej Organizacji Turystycznej podpisali porozumienie powołujące Toruński Klaster Turystyczny. Stworzone powiązanie kooperacyjne jest inicjatywą oddolną i stanowi wielki sukces branży turystycznej - jako ważnego dla Torunia i Polski działu gospodarki. Tworzenie platformy współpracy to krok w kierunku podniesienia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki.
Członkowie klastra to Gmina Miasta Toruń, Lokalna Organizacja Turystyczna, TARR, Stowarzyszenie Integracja i Współpraca, Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, Hotel Copernicus, Hotel Heban, Hotel Filmar, Equistars, Twierdza Toruń, Hotel Rubens @ Monet, Wyższa Szkoła Bankowa i Pałac Romantyczny Turzno.
- Po półtora roku działania klastrowicze wspólnie osiągnęli pierwsze cele. Powstała profesjonalna Strategia rozwoju klastra, a wkrótce potem przystąpiliśmy do jej realizacji – mówi koordynator projektu Ryszard Kruk z LOT Toruń. - Dzięki wspólnym działaniom 13 podmiotów, w tym LOT Toruń, Gminy Miasta Toruń, przedsiębiorstw, uczelni i stowarzyszenia pozyskaliśmy już ponad 700 tys. zł. na działania o charakterze promocyjnym ponad pół miliona złotych z Funduszu Powiązań Kooperacyjnych – projektu realizowanego przez Toruńską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A.
W ramach projektu „Realizacja elementów strategii rozwoju klastra turystycznego”, który koordynuje Lokalna Organizacja Turystyczna w Toruniu, członkowie wspólnie opracowali katalog z ofertą członków klastra (język polski, angielski i niemiecki, nakład 40 000 sztuk), stworzyli nowoczesny portal internetowy (język polski, angielski, niemiecki, szwedzki i rosyjski), zorganizowali study tour dla przedstawicieli biur podróży z całej Europy, dwie misje handlowe (Berlin, Sztokholm) oraz wzięli udział w największych w Europie Targach Turystyki Biznesowej IMEX we Frankfurcie.
Oprócz dotarcia do nowych grup klientów ogromną korzyścią jest umiejętność i wola współpracy często konkurujących ze sobą podmiotów.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz ze środków budżetu państwa. - Co ważne, urząd miasta wydatnie wspiera nas w pozyskiwaniu wkładu własnego dla naszych przedsięwzięć - dodaje Ryszard Kruk.
Warto przypomnieć, że GMT jest także członkiem innych klastrów. 2 lipca 2015 r. przystąpiła do Kujawsko-Pomorskiego Klastra Obsługi Inwestycji HANZA, a 23 lutego 2015 r. - do Klastra Turystyki Medycznej i Uzdrowiskowej.
Prezentacja nt. działań TKTLink do strony artykułu: https://wp.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/torunski-klaster-turystyczny